Brisele tuvojas galīgo tarifu noteikšanai Ķīnas elektriskajiem transportlīdzekļiem

ES izpildvara apgalvo, ka tā ir gatava ar Ķīnas valdību panākt alternatīvu risinājumu, kas būtu saderīgs ar PTO principiem.

Brisele plāno noteikt galīgos muitas nodokļus Ķīnas akumulatoru elektrisko transportlīdzekļu (BEV) importam, otrdien paziņoja Eiropas Komisija, tuvojoties ilgtermiņa risinājumam, lai pasargātu bloka vietējo BEV nozari no negodīgas Pekinas konkurences.

Antisubsidēšanas izpētes galīgo secinājumu projektā, ar kuru otrdien iepazīstināja Ķīnas BEV ražotājus, kā arī Ķīnas un ES valdības, Komisija atklāja plānotās galīgās nodokļu likmes virknei BEV ražotāju.

Ja šīs likmes apstiprinās ES dalībvalstis, tās tiks piemērotas piecus gadus pēc to pieņemšanas, kas nozīmē, ka Ķīnas ražotāji būs spiesti ilgtermiņā paaugstināt cenas.

Pēc tam, kad trīs Ķīnas ražotāji – BYD (17 %), Geely (19,3 %) un SAIC (36,3 %) – apstrīdēja jūlija sākumā Briseles noteiktās pagaidu likmes, likmes tika nedaudz samazinātas.

ASV uzņēmumam Tesla, kas arī izmanto dažas Ķīnas subsīdijas, paredzētā nodokļa likme ir 9 %. Brisele apgalvo, ka uzņēmums ir pilnībā sadarbojies izmeklēšanā un ir sniedzis visaptverošu informāciju par subsīdijām, ko tas saņem no Ķīnas valdības, tādējādi ļaujot tam izmantot zemāku maksājuma likmi.

Vispārējā maksājuma likme Ķīnā bāzētiem BEV ražotājiem, kas sadarbojās Komisijas veiktajā izmeklēšanā, bet tika iekļauti atsevišķā izlasē, ir pārskatīta no 20,8 % uz 21,3 %. Likme uzņēmumiem, kas nesadarbojās, tika pārskatīta no 37,3 % uz 36,3 %.

Komisija paziņoja, ka tas noticis kļūdas dēļ tās aprēķinu metodēs, kas tagad ir novērsta.

Izpildvara arī paziņoja, ka tā ar atpakaļejošu spēku neiekasēs maksājumus par Ķīnas BEV importu, ko tā reģistrē kopš šā gada marta, jo tā nekonstatēja pierādījumus par būtisku kaitējumu ES uzņēmumiem, bet tikai par ekonomiska kaitējuma “draudiem”.

Intensīvas diskusijas ar Pekinu

Attiecīgajiem uzņēmumiem vai Ķīnas valdībai tagad ir 10 dienas, lai sniegtu komentārus, un tie var arī pieprasīt uzklausīšanu Komisijā. Paredzams, ka galīgo maksājuma likmi piemēros vēlākais no 31. oktobra.

Diskusijas starp Briseli un Pekinu pēdējos mēnešos ir kļuvušas intensīvākas, jo pastāv iespēja, ka Ķīna varētu īstenot atbildes pasākumus un sākt pilnvērtīgu tirdzniecības karu.

Otrdienas pasākumu projekts sniedz pirmo ieskatu par ilgtermiņa tarifiem, kas Ķīnas BEV ražotājiem varētu tikt piemēroti, lai importētu savus ražojumus ES. Tas seko pēc bloka deviņus mēnešus ilgušās antisubsidēšanas izmeklēšanas, kurā tika konstatēts, ka Pekina visā BEV vērtību ķēdē izmanto dāsnas subsīdijas, tādējādi dodot Ķīnas uzņēmumiem negodīgas priekšrocības un draudot ar mākslīgu cenu samazināšanu gremdēt ES vietējo rūpniecību.

Pēdējos gados ES tirgu ir pārpludinājuši lēti Ķīnā ražoti BEV, un, saskaņā ar Komisijas datiem, to tirgus daļa ir palielinājusies no 3,9 % 2002. gadā līdz 25 % 2023. gada beigās. Tas izraisīja satraukumu par iespējamu turpmāku ekonomisko kaitējumu ES nozarei, kas jau tā atpaliek no saviem konkurentiem pasaulē.

 

Leave a Comment